Het effect van een gezellige tafel

Op de bekende huizenverkoopsites en makelaarssites zie je vaak nette opgeruimde kamers, licht gestylede kamers en ook compleet lege kamers. Gewoon clean, netjes, overzichtelijk. En soms zie je een detailfoto van een deurknop, een badeendje, een stukje deurpost, het uitzicht. Gewoon om een totaalbeeld te geven van de woning, zelfs van de hoekjes dus. Wat ik dan mis, is dan juist de gezelligheid, of beter gezegd, het feit dat er geleefd kan worden in deze woningen. Tenminste dat is de bedoeling. Ik zou zo graag willen zien wat je van een woning kan maken, op een manier die veel mensen aanstaat. Zoals bijvoorbeeld een gestylde salontafel of een mooi opgemaakt bed of een fraai gedekte tafel. Dat soort beelden tussen de gewoonlijke verkoopfoto’s kunnen juist iets toevoegen aan het sfeerbeeld van de woning. En eigenlijk vooral met kleine woningen. Omdat juist DIE woningen moeilijk zijn om bij in te beelden hoe het ook kan. Sfeerbeeld dus.

IMG_5012

Neem bijvoorbeeld dit appartement, van een vriendin van mij. Het is klein en bestaat slechts uit 2 kamers: de woonkamer inclusief een open keukentje, eigenlijk meer een kitchenette en de slaapkamer. Erg petit allemaal. Maar wel heel erg sfeervol. Juist omdat Gwynne, mijn vriendin, het licht en netjes heeft ingericht. Het voelt dus niet klein aan. En dat wil je overbrengen op de foto’s. Dus ik heb samen met Gwynne de tafel gedekt. Licht en rustig. Een ontbijttafel. Mijn insteek is dan om zo’n sfeerbeeld of twee of drie beelden (niet zo’n hele serie als in deze blogpost natuurlijk) tussen de gebruikelijke verkoopfoto’s te zetten. En dat eigenlijk per kamer indien mogelijk. Gewoon neutraal, maar wel dat het gezellig oogt. Zodat de kijker misschien gaat denken: Dus zo kan ik daar dus de tafel zetten en fijn bij het grote raam ontbijten.

IMG_5016 IMG_5017 IMG_5019 IMG_5023 IMG_5025 IMG_5026 IMG_5029 IMG_5031 IMG_5037

Ik weet zeker dat dit iets toevoegt aan het hele verkoopverhaal. Foto’s krijgen zo bijna een redactionele look, als een Binnenkijker van een woonblad, maar dan net even anders. Soms (best vaak zelfs) vertel je namelijk net iets meer met beeld.

——-

Styling en fotografie: Jessica van der Liende

Assistent styling: Gwynne Wallace

Leave a comment